Snabbare hemsida i WordPress – Tips

22 apr, 2021 | Senaste nytt

En snabb hemsida är viktigt både för användarupplevelsen men även din Google ranking. Google prioriterar användarvänliga hemsidor och hastigheten på sajten är en stor del av det.

När det gäller användarupplevelse lägger vi ofta fokus på estetik och häftig funktionalitet trots att  webbplatsbesökare tenderar att bry sig mer om laddningstider och föredrar det enkla.

Användarupplevelse

Laddningstiden av din webbsida måste vara kort för en bra användarupplevelse. I genomsnitt lämnar 53% webbplatsen om det tar längre än 3 sekunder att läsa in sidan. Och 20% färre konverteringar för varje sekund det tar att ladda sidorna för din e-handel. Om besökaren behöver vänta för ytterligare en gång när en sida att ladda så lämnar i genomsnitt hela 87% webbplatsen. Google satsar själva på laddningstid under 30 sekunder. Om laddningstiden är över 4 sekunder kan du räkna med att besökaren inte återvänder igen och fått en negativ uppfattning om företaget. Långsam laddningstid är den största anledningen till att kunden överger kundvagnen i utcheckningsprocessen.

Google

En långsam sida påverkar din ranking på Google. Google rankar webbsidor med ”mobile-first index” och där ingår även laddningstiden på sajten. Om du vill hamna högt på Google ska du se till att din hemsida är både snabb och mobilvänlig. Allt för användarvänligheten. Googles rekommendation är att laddningstiden bör vara på högst 2-3 sekunder, men tyvärr är flesta sajterna inte ens i närheten av den laddningstiden.

Sju tips för snabbare hemsida:

Om du har analyserat hastigheten på webbsidan och gjort ett speedtest med till exempel Googles PageSpeed Insights och upptäckt att laddningstiden är långsam, så kommer här våra bästa tips.

1.Uppdatera WordPress och alla plugins regelbundet.

Den tjänsten ingår i vårt serviceavtal om du inte vill ta hand om det själv.

2. Komprimera alla bilder.

Bildstorleken är nyckeln till en snabb sida. Bilderna brukar stå för 50% av sidornas tyngd! Det kan vara ett drygt arbete att gå igenom och komprimera alla bilder, framförallt om du har en e-handel med många produktbilder. Vårt tips till alla er som har WordPress/WooCommerce-sajter, använd WordPress-tillägget WP Smush PRO, som komprimerar bilderna automatiskt. Gratisversionen av pluginet saknar tyvärr de bästa funktionerna. Vi erbjuder Smush Pro som en tilläggstjänst till vårt serviceavtal.

3. Undvik onödiga HTTP-förfrågningar.

Det kan ibland vara avancerat och vi rekommenderar WordPress-tillägget WP Rocket som sköter det åt dig. Vi erbjuder WP-Rocket som en tilläggstjänst till vårt serviceavtal.
HTTP-förfrågningar görs varje gång någon besöker din webbplats. Det går till så här: Besökarens webbläsare skickar en förfrågan till din webbserver och webbservern skickar tillbaka HTML, CSS och JavaScript, bilder, ikoner och andra filer tillbaka till webbläsaren som renderar ut webbsidan.

4. Se över innehållet på sajten.

Kan du minska ner onödigt innehåll, så har du mycket att vinna. Det kan vara bilder och WordPress-tillägg/plugins som inte används.

5. Använd rätt filformat för dina bilder.

Försök att hålla dig till .jpg/jpeg. Förutom enstaka undantag som till exempel när du behöver ladda upp en bild med frilagd bakgrund som då är i filformatet .png. WP-Smush PRO löser detta för era befintliga och framtida bilder. Vi erbjuder Smush Pro som en tilläggstjänst till vårt serviceavtal.

6. Använd ett cashningsplugin för att reducera sajtens laddningstid.

Med ett cashningsplugin så behöver inte hela webbsidan laddas från grunden varje gång vilket gör att sidan laddas betydligt snabbare. Det finns en uppsjö av plugins men det absolut bästa enligt oss är WP-Rocket. Vi erbjuder WP-Rocket som en tilläggstjänst till vårt serviceavtal men det går även bra att köpa det direkt på WP-Rockets webbplats.

WP Rocket - WordPress Caching Plugin
7. Snabb hosting

Skaffa ett snabbt webbhotell och hosting som stödjer den senaste PHP-versionen. Om ni har gjort ovanstående rekommendationer, men ligger med er webbsida på en långsam server så kommer det ändå att resultera i en långsam sida med lång laddningstid. Den gamla tekniken (som fortfarande är det vanligaste) använder delad server (shared hosting) där hundratals hemsidor delar på en server. Det moderna är att använda sig av moln-server/VPS-server (cloud-hosting) från exempelvis Google / Microsoft / Amazon som jobbar mycket snabbare och är dessutom betydligt säkrare. Vi erbjuder våra egna kunder en Google cloud server lösning. För övriga kunder rekommenderar vi en svensk Google-hosting leverantör som heter Templ.io.

“Speed is definitely a ranking factor? YES.” John Mueller, Google 2019

Vad är Google My Business?

Vad är Google My Business?

Google My Business är ett kostnadsfritt verktyg för företag och organisationer som vill hantera sin närvaro på Google. Man kan säga att det är...