Upplägget kring tjänsten digital kommunikation med Julia

Arbetet skiljer sig naturligtvis från kund till kund men för att visa hur vi generellt lägger upp samarbetet kring tjänsten Digital kommunikation så har vi tagit fram den här listan.

Digital kommunikation

1. Planeringsmöte

  • Vi går igenom vad just ni behöver hjälp med

2. Distansarbete

  • Vi sätter upp ett smidigt sätt att samarbeta på distans som fungerar för både er och oss. Vanligtvis med en delad mapp så man slipper maila filer. Chat, videomöten osv. Vi kommer föreslå lösningar för detta.

 

3. Ordning och reda på grafiska profilen

  • Vi skapar en delad mapp där vi strukturerat samlar allt grafiskt material. Nu är det slut med att maila logo-filer mm. Om någon ska ha tillgång till något grafiskt så delar ni en länk till mappen där personen kan visa och ladda hem filer. Länken till mappen kan med fördel publiceras på er hemsida.
  • Logotypen ska finnas i alla lämpliga filformat, utformningar och färger.
  • Om ni har bra foton som kan vara anändbara för oss så vill vi gärna ha dessa.
  • Vi behöver eventuellt en strategi kring vilken typ av foton vi ska använda i den digitala kommunikationen. Vi kan ta fram förslag på foton som vi nödvändigtvis inte ska använda men som tydligt visar stilen och känslan som vi ska sträva efter framöver.
  • Tydlig strategi kring vilka typsnitt och färger vi ska använda i den digitala kommunikationen.

4. Inlogg till digitala plattformar

  • Vi behöver tillgång till befintliga konton så som sociala medier, Google osv.

5. Nya konton på digitala plattformar

  • Vi skapar eventuella nya konton på digitala plattformar enligt vad vi kom överens om i planeringsmötet.

6. Design av digitala plattformar

  • Vi sätter en grunddesign kring hur er profil ska se ut i sociala medier. Logo, omslagsbild, presentationstext osv.
  • Vi skapar en mall för hur era inlägg ska se ut i sociala medier. Även om det kan variera så ska stilen kännas igen. Vi implementerar färger, typsnitt mm. från er grafiska profil.
  • Google my business och andra digitala platser där ert företag syns ska vara optimalt uppsatta så att dom visar öppettider, företagspresentation osv.

7. Hemsidan

  • Vi ser över hemsidan och tillämpar eventuella förbättringar i designen.
  • Vi implementerar funktioner som eventuellt kan öka försäljningen eller på annat sätt göra er hemsida bättre.
  • SEO (Sökmotoroptimering) är vanligtvis en stor del i vårt kontinuerliga arbete. Till en början ser vi över er befintliga SEO på hemsidan för att skapa oss en bild om hur er hemsida rankar idag och vad er hemsida borde ranka på framöver. Samt vad som krävs för att uppnå vidare framgångar på Google.

Nu är det ordning och reda på er grafiska profil, era digitala plattformar osv. Nu kan vi börja med det mer kontinuerliga arbetet som vanligtvis är detta:

$

Uppdatering av sociala medier

Skapar nytt och kreativt content till alla era sociala plattformar

$

Annonsering i sociala medier

Skapar och tar hand om kampanjer

$

Annonsering i Google Ads

Skapar och tar hand om kampanjer i Google. Läs mer

$

SEO

Med vårt professionella bevakningsverktyg har vi koll på er Google ranking och kan kontinuerligt arbeta för att driva mer trafik till er hemsida

$

Copywriting / Content / Blogg

Skriver nya inlägg i er blogg/nyhetsflöde, ofta anpassade för att driva mer trafik till er hemsida

$

Nyhetsbrev

Skriva och skicka mailutskick, ta hand om adresslistor och leverera statistik

$

Uppdatera hemsidan

Är er hemsida byggd i WordPress så kan vi uppdatera innehållet. Självklart fördelaktigt om Insign byggt hemsidan

Vanliga frågor & svar

INGET
Vad kostar det?

Då ni anlitar Julia till en fast tid varje månad så är vårt ordinarie timpris rejält rabatterat. Det är precis som bemanning, timpriset är förmodligen dyrare än vad era anställda har i lön men det kan ändå bli en besparing då fördelarna med bemanning är många.

Är det flexibelt eller alltid samma dag?

Det är flexibelt. Julia lägger upp sin tid utefter vad som ska göras för respektive kund. Hon har även en 1,5 dagar i veckan som inte är bokade på någon kund, just för att kunna vara mer flexibel.

Hur lite och mycket kan man anlita Julia?

Från en halvdag (4tim) till 3,5 dagar. Förutsatt att hon inte redan är bokad av annan kund.

Vi delar bara med oss av Julia 3,5 dagar i veckan. Den övriga tiden behövs för att kunna vara flexibel för de kunder som anlitat henne.

När alla 3,5 dagarna är bokade så kan man helt enkelt inte anlita Julia. Men hör gärna av er ändå, så kan vi kanske tillfälligt hjälpa er ytterligare. Alternativt så lägger vi er på kö och hör av oss om en tid blir ledig eller om vi anställer en till "Julia".

Vi är fler på Insign som kanske kan hjälpa er om ni behöver mer hjälp.

Om jag inte behöver någon hjälp en vecka, är det OK?

Hela grunden för samarbetet och det rabatterade timpriset bygger på att man har samma antal timmar varje vecka. Det går normalt inte att sänka tillfälligt men självklart kan vi titta på det från fall till fall.

Hur rapporteras och faktureras arbetet?

Alla timmar registreras i Fortnox Tid efter arbetsdagens slut. Kunden faktureras månadsvis med tydlig specifikation vad som gjorts på respektive dag. Vill kunden ha något samtal innan och/eller efter respektive dag så går det bra. Kunden och Julia bestämmer hur samarbetet ska se ut helt enkelt.

Är det bara distansarbete som gäller?

Vi besöker gärna våra kunder men upplägget är att Julia arbetar på Insigns kontor. Då hon bara har en handfull kunder så brukar vi styra upp ett effektivt distansarbete med delade mappar, chat, videomöten i teams osv.

Behöver jag som kund planera Julias arbete?

Den långsiktiga planen är att det inte ska behövas, att hon blir lika självgående som er egna personal. Vanligtvis så börjar dagen med att Julia redan vet vad som ska göras. Ibland så börjar dagen med ett samtal med kunden.

Varje samarbete är unikt och skräddarsytt för att passa både kunden och Julia.

Vem står för content, alltså foton och texter?

Julia är fenomenal på att skriva texter, men vem som står för content är från fall till fall. Om kunden vill ha ett inspirerande inlägg i sociala medier så löser Julia förmodligen både texter och bild/video. Men om Julia ska lägga upp produkter i kundens webshop så behöver hon oftast produktbilder, data och text om produkten.

Det brukar ge sig med tiden. Ju längre samarbetet pågår ju mer självgående blir Julia.

Är det någon bidningstid?

Enligt överenskommelse med kund.

Vad händer om Julia är sjuk, har semester osv?

Julia har 1,5 dagar i veckan där hon inte är bokad på någon kund, delvis för att kunna vara flexibel vid exempelvis sjukdom. Hon har semester precis som alla andra och då jobbar hon inte för kunderna. Man kan schemalägga inlägg i sociala medier och på hemsidan inför planerad ledighet. Är det något akut så är vi fler på Insign som kan hjälpa till.

Påverkar detta priset på våra övriga tjänster hos Insign?

Är ni "Julia kund" så innebär det att ni får tillgång till hennes tid och kompetens, det påverkar inte priser kring andra avtal med Insign som service, support, licenser, backup osv.

Där ni tidigare anlitade Insign löpande kan ni såklart istället använda er tid med Julia för att få en billigare timpeng.