Upplägget kring tjänsten digital kommunikation med Julia och Lina

Arbetet skiljer sig naturligtvis från kund till kund men för att visa hur vi generellt lägger upp samarbetet kring tjänsten Digital kommunikation så har vi tagit fram den här listan.

Digital kommunikation

1. Planeringsmöte

  • Vi går igenom vad just ni behöver hjälp med

2. Distansarbete

  • Vi sätter upp ett smidigt sätt att samarbeta på distans som fungerar för både er och oss. Fördelaktigt om ni jobbar i Microsoft 365.
    Vanligtvis sätter vi upp en delad mapp så man slipper maila filer. Chat och videomöten är ett smidigt sätt att kommunicera. Vi kommer föreslå lösningar för detta.

 

3. Ordning och reda på grafiska profilen

  • Vi skapar en delad mapp där vi strukturerat samlar allt grafiskt material. Nu är det slut med att maila logo-filer mm. Om någon ska ha tillgång till något grafiskt så delar ni en länk till mappen där personen kan visa och ladda hem filer. Länken till mappen kan med fördel publiceras på er hemsida.
  • Logotypen ska finnas i alla lämpliga filformat, utformningar och färger.
  • Om ni har bra foton som kan vara användbara för oss så vill vi gärna ha dessa.
  • Vi behöver eventuellt en strategi kring vilken typ av foton vi ska använda i den digitala kommunikationen. Vi kan ta fram förslag på foton som vi nödvändigtvis inte ska använda men som tydligt visar stilen och känslan som vi ska sträva efter framöver.
  • Tydlig strategi kring vilka typsnitt och färger vi ska använda i den digitala kommunikationen.

4. Inlogg till digitala plattformar

  • Vi behöver tillgång till befintliga konton så som sociala medier, Google osv.

5. Nya konton på digitala plattformar

  • Vi skapar eventuella nya konton på digitala plattformar enligt vad vi kom överens om i planeringsmötet.

6. Design av digitala plattformar

  • Vi sätter en grunddesign kring hur er profil ska se ut i sociala medier. Logo, omslagsbild, presentationstext osv.
  • Vi skapar en mall för hur era inlägg ska se ut i sociala medier. Även om det kan variera så ska stilen kännas igen. Vi implementerar färger, typsnitt mm. från er grafiska profil.
  • Google my business och andra digitala platser där ert företag syns ska vara optimalt uppsatta så att dom visar öppettider, företagspresentation osv.

7. Hemsidan

  • Vi ser över hemsidan och tillämpar eventuella förbättringar i designen.
  • Vi implementerar funktioner som eventuellt kan öka försäljningen eller på annat sätt göra er hemsida bättre.
  • SEO (Sökmotoroptimering) är vanligtvis en stor del i vårt kontinuerliga arbete. Till en början ser vi över er befintliga SEO på hemsidan för att skapa oss en bild om hur er hemsida rankar idag och vad er hemsida borde ranka på framöver. Samt vad som krävs för att uppnå vidare framgångar på Google.

Nu är det ordning och reda på er grafiska profil, era digitala plattformar osv. Nu kan vi börja med det mer kontinuerliga arbetet som vanligtvis är detta:

$

Uppdatera hemsidan

Är er hemsida byggd i WordPress så kan vi uppdatera innehållet. Självklart fördelaktigt om Insign byggt hemsidan

$

SEO

Med vårt professionella bevakningsverktyg har vi koll på er Google ranking och kan kontinuerligt arbeta för att driva mer trafik till er hemsida

$

Uppdatering av sociala medier

Skapar nytt och kreativt content till alla era sociala plattformar

$

Annonsering i sociala medier

Skapar och tar hand om kampanjer

$

Annonsering i Google Ads

Skapar och tar hand om kampanjer i Google. Läs mer

$

Copywriting / Content / Blogg

Skriver nya inlägg i er blogg/nyhetsflöde, ofta anpassade för att driva mer trafik till er hemsida

$

Nyhetsbrev

Skriva och skicka mailutskick, ta hand om adresslistor och leverera statistik

$

Grafiskt digitalt material

Skapa presentationer av era produkter och tjänster, ta fram det där inbjudningskortet till eventet, göra kundundersökningar och mycket mer

Vanliga frågor & svar

INGET
Vad kostar det?

Då ni anlitar Julia eller Lina till en fast tid varje månad så är vårt ordinarie timpris rejält rabatterat. Det är precis som bemanning, timpriset är förmodligen dyrare än vad era anställda har i lön men det kan ändå bli en besparing då fördelarna med bemanning är många. Som en bonus så bjuder vi på flera andra tjänster och licenser som vi normalt tar betalt för. För det exakta priset, kontakta oss.

Tänk på att du med vår tjänst får tillgång till hela byrån till ett rabatterat pris. Även om Julia eller Lina är din kontaktperson så anlitar dom i sin tur den på Insign som är mest lämpad för uppgiften.

Programlicenser:
En annan fördel är att Insign betalar för en uppsjö av licenser så att ni slipper. Exempelvis:
- Adobe programmen
- Canva
- OpenAI/ChatGPT-4
- Mangools SEO vertyg
- Loom
- Microsoft 365

Är det flexibelt eller alltid samma dag?

Det är flexibelt. Julia och Lina lägger upp en planering för en återkommande tid varje vecka för respektive kund. Men är det något som brådskar så kan man ändra i planeringen. Dom har minst 1,5 dagar i veckan som inte är bokade på någon kund, just för att kunna vara flexibel.

Hur lite och mycket kan man köpa?

Från en halvdag (4tim) till 3,5 dagar. Förutsatt att personen inte redan är bokad av annan kund.

Vi delar bara med oss av Julia och Lina 3,5 dagar i veckan. Den övriga tiden behövs för att kunna vara flexibel för de kunder som anlitat henne.

Men vill ni ha mer tid så hör gärna av er ändå så kan vi kanske tillfälligt hjälpa er ytterligare. Alternativt så lägger vi er på kö och hör av oss om en tid blir ledig eller om vi anställer en till person.

Bra att veta, vi är fler på Insign som kanske kan hjälpa er om ni behöver mer hjälp.

Om jag inte behöver någon hjälp en vecka, är det OK?

Hela grunden för samarbetet och det rabatterade timpriset bygger på att man har samma antal timmar varje vecka. Det går normalt inte att sänka tillfälligt men självklart kan vi titta på det från fall till fall.

Hur rapporteras och faktureras arbetet?

Alla timmar registreras i Fortnox Tid efter arbetsdagens slut. Ni faktureras månadsvis med tydlig specifikation vad som gjorts på respektive dag.

Vill ni ha något samtal innan och/eller efter respektive dag så går det bra. Ni bestämmer ihop med er kontaktperson hur rapporteringen ska fungera helt enkelt.

Är det bara distansarbete som gäller?

Vi besöker gärna våra kunder men upplägget är att Julia och Lina arbetar på Insigns kontor. Då dom bara har en handfull kunder med detta upplägg så brukar vi styra upp ett effektivt distansarbete med delade mappar, chat, videomöten i teams osv.

Behöver jag som kund planera arbetet?

Den långsiktiga planen är att det inte ska behövas, att Julia eller Lina blir lika självgående som er egna personal. Vanligtvis så börjar dagen med att dom redan vet vad som ska göras. Vi brukar sätta upp en digital to-do lista ihop med kunden i Microsoft Tasks som är en del av Microsoft Teams.

Varje samarbete är unikt och skräddarsytt för att passa både kunden och oss.

Vem står för content, alltså foton och texter?

Julia och Lina är fenomenala på att skriva texter, men vem som står för content är från fall till fall. Om kunden vill ha ett inspirerande inlägg i sociala medier så löser vi förmodligen både texter och bild/video. Men om vi exempelvis ska lägga upp produkter i kundens webshop så behöver vi oftast produktbilder, data och text om produkten.

Det brukar ge sig med tiden. Ju längre samarbetet pågår ju mer självgående blir det.

Är det någon bindningstid?

Nej, vi brukar ta en månad i taget. Detta är något ni ska vilja ha, inte något man bundit upp sig på.

Vi brukar säga att om ni önskar avsluta samarbetet så säg gärna till i god tid så att vi har möjlighet att hitta ett nytt företag som kan ta över er tid. 

Vad händer om vår kontaktperson är sjuk, har semester osv?

Julia och Lina ska ha minst 1,5 dagar i veckan där dom inte är bokade på någon kund, delvis för att kunna vara flexibel vid exempelvis sjukdom. Är det något akut så är vi fler på Insign som kan hjälpa till.

Julia och Lina har semester precis som alla andra och då jobbar dom inte för kunderna. Dom arbetar normala kontorstider mån-fred. Utanför kontorstid så arbetar dom normalt inte. Är det något akut utanför arbetstid så rekommenderar jag att ni kontaktar Johan Eriksson på Insign.

Bra att veta!
Man kan schemalägga inlägg i sociala medier och på hemsidan inför planerad ledighet eller om om man vill sprida ut publiceringar.

Påverkar detta priset på våra övriga tjänster hos Insign?

Är ni "Digital kommunikations kund" så brukar vi bjuda på andra tjänster och licenser. Tjänsten SEO Bevakning - Aktiv är ett exempel på en tjänst som vi bjuder på som annars kostar 895kr/mån. Exakt vilka tjänster vi bjuder på kommer vi överens om innan.

Där ni tidigare anlitade Insign löpande kan ni såklart istället använda er tid med Julia eller Lina för att få en billigare timpeng.

Arbete utöver den tid som ingår i Digital kommunikations tjänsten är enligt Insign's ordinarie timarvode, om inget annat överenskommits.

Överlag så försöker Insign att få så mycket som möjligt att täckas av den tid ni redan betalar för.